Z wizytą na wieży kontroli lotów w Gdańsku

17 października na zaproszenie Jarosława Klimentowskiego, kontrolera ruchu lotniczego z Gdańska, mieliśmy okazję odwiedzieć z reprezentacją KSL jego stanowisko pracy, czyli gdaśńką wieżę kontroli lotów.

Zapewnieniem kontroli ruchu nad naszym krajem zajmuje się Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i to w jej obiekcie sie znajdowaliśmy. Każdy z uczestników miał za zadanie dowiedzieć się jak najwięcej na uprzednio zadany temat - mianowicie o tym, jakie instancje kontroli wyróżniamy w lotnictwi i jaki jest zakres ich kompetencji. Poniżej zamieszczam fragmenty przesłanych przez uczestników wypowiedzi:

Dawid

DEL (Delivery) - odpowiada głównie za zgody na lot przed startem, to z tą pierwszą instytucją łączy sie pilot przed startem.

O wyjeździeNa wycieczce najbardziej podobało mi się to że dowiedziałem się dużo o zawodzie kontrolera lotów. Osoba która chciałaby pracować w tym zawodzie musi mieć silny charakter, dużą odporność na stres i nie panikować w krytycznych sytuacjach. 

Łukasz (błędnie, napisał o handlingu, a nie o ATC)

Ground - używany jest w lotnictwie jako usługa. Zajmuje się np. załadunkiem i wyładunkiem bagażów. Jest on tak samo ważny jak wszystkie inne działy, ponieważ bez niego samoloty  były np. brudne.

O wyjeździe: Podobało mi się na wieży:

- przepiękny widok

- miła atmosfera

- zaangażowanie pracowników, żeby całe lotnisko poprawnie działało

Poprawnie: GROUND (GND) - Ten kontroler kieruje ruchem statków powietrznych po drogach kołowania (ang. taxiway, skrót TWY) lotniska. W zakres jego kompetencji wchodzi zgoda na uruchomienie silników czy wypychanie ze stanowiska, aż do kołowania do punktu zatrzymania przed pasem. 

Szczepan (skopiował z Intenetu):

Tower(skrót TWR) - Osoba na tym stanowisku kontroluje ruch samolotów na pasach startowych oraz w ściśle określonej przestrzeni wokół lotniska, zwanej CTR (strefa kontrolowana lotniska). Wydaje pilotom zgody na start oraz lądowanie, zapewnia nakazane przepisami separacje między statkami powietrznymi. Strefa CTR danego lotniska jest ściśle określona i opublikowana na mapach.

O wyjeździe: Fajnie:

  • Że było widać samoloty startujące i lądujące z wieży
  • Widoki
  • Kontrolki które były pokazane na mapie gdzie obecnie znajduje się samolot (Pegasus?- dop. red.)
  •  

Tomek (skopiował z Internetu):

Approach (APP) - Kontroler zbliżania, separuje od siebie statki odlatujące, przelatujące i przylatujące przez jego przestrzeń; jest też odpowiedzialny za wektorowanie (naprowadzenie na odpowiedni kurs) samolotów do podejścia końcowego w odpowiedniej kolejce. APP będzie oczekiwało, że znasz i potrafisz wykonać procedury dolotowe do danego pasa, lub w razie potrzeby umiesz polecieć z zadanym kursem i prędkością.

O wyjeździe: Najbardziej mi się podobało bycie na wieży ponieważ:

-były ładne widoki 
-była mapa na której zdajduje się dany samolot (konsola radarowa - dop. red.)
-mogło się sprawdzić jakimi drogami leci dany samolot

-----------------

Czyli wnioski takie - że to jedno z najciekawszych miejsc pracy z powodu... ładnego widoku za oknem ;). Nie można temu odmówić racji, ale oczywiście wrażeń i wiedzy wszyscy (łącznie z prowadzącym) wynieśliśmy znacznie więcej.

W tym miejscu jeszcze raz dziękuję pracownikom gdańskiego oddziału PAŻP za miłe przyjęcie, a wszczególności Jarkowi Klimentowskiemu - za zaproszenie. Wyjazdu także by nie było, gdyby nie wsparcie dyrektora szkoły - Pana Krzysztofa Andryskowskiego - za co serdeczne dziękujemy.

Pod poniższym linkiem przegląd fotografii z wyjazdu:

FOTKI


Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This
Facebook - Lubię To:


Facebook

symulacje lotnicze, symulator lotów, KSL, Koło Symulacji Lotniczych, Gimnazjum w Sierakowicach, FS2004, Aeroklub Słupski, lotnictwo wirtualne, vatsim, Dedal, Śladami Dedala